Kategorie

Producenci

  • system płatności przelewy 24

    system płatności przelewy 24
Detailing - czy warto?
Detailing - czy warto?

Auto detailing to wieloetapowa, metodyczna i świadoma pielęgnacja całego pojazdu lub jego poszczególnych elementów, która ma na celu oczyszczenie, konserwację, renowację i zabezpieczenie. Taką usługę wykonuje się zarówno przy autach używanych, jak i nowych. Auto detailing dba nie tylko o stronę zewnętrzną pojazdu – w równym stopniu skupia się na jego wnętrzu. W efekcie działań dopasowanych ściśle do potrzeb konkretnego samochodu. Jeśli regularnie wykonujesz wszystkie niezbędne przeglądy, wymieniasz olej i mocno wyeksploatowane części, to jesteś dokładnie w połowie drogi, tak jak wielu innych użytkowników aut.

Karoseria naszego samochodu narażona jest na działanie czynników zewnętrznych, niezależnie od pory roku. Co niszczy lakier?

Czynniki naturalne takie jak:
• Opady deszczu, śniegu i gradu z powodu siły uderzenia, które mogą powodować mikropęknięcia;
• Wysoka temperatura, która sprawia, że struktura lakieru samochodowego rozszerza się;
• Niska temperatura, przy której lakier kurczy się;
• Wiatry przenoszące zanieczyszczenia, które mogą zarysować lakier;
• Promienie słoneczne UV – pod ich wpływem lakier samochodowy staje się kruchy. Powoduje to łuszczenie się i utratę połysku;
• Ślady po owadach, ptasie odchody a także pyłki kwiatów, które w połączeniu z wilgocią lub kwaśnym deszczem mogą powodować nieodwracalne uszkodzenia powłoki lakieru.

Inne czynniki:• Drogi niskiej jakości – drobne kamyczki lub żwir mogą uszkodzić lakier;• Sól, którą obficie obsypuje się drogi.

Powłoka lakiernicza w świadomości większości kierowców pełni funkcje dekoracyjną. Zgadzamy się z tą opinią ale dodajemy jeszcze, że najważniejszą cechą takiej powłoki jest zabezpieczenie karoserii przed działaniem czynników zewnętrznych, które mogą wywołać reakcje chemiczne. Bardzo ważne jest aby jak najdłużej utrzymać lakier w dobrym stanie ponieważ chroni on karoserię przed korozją, zadrapaniami, odbarwieniami, zmatowieniem i przed różnymi działaniami środowiska naturalnego.

Powłoka lakiernicza składa się z 4 różnych warstw nałożonych jedna na drugą. Najpierw na karoserie nakładany jest grunt chroniący przed korozją. Kolejną warstwą jest podkład o właściwościach antykorozyjnych, wyrównujący wszelkie nierówności w strukturze podłoża. Trzecią warstwą jest bazowy lakier, który nadaje kolor. Taki lakier zawiera pigmenty, które odpowiadają za metaliczny czy perłowy efekt. Końcowym etapem jest lakier bezbarwny, który ma za zadanie chronić przed warunkami atmosferycznymi i zadrapaniami. Nadaje on także połysk. W związku z tym, że ostatnia warstwa ma największą styczność z czynnikami zewnętrznymi, jest najgrubsza. Zdarza się, że jej grubość równa się sumie pozostałych warstw.

Jak zadbać o lakier w samochodzie? W Polsce popularny stał się tzw. Car – Detailing. Co to jest? To przemyślany proces pielęgnacji i ochrony samochodu, mający na celu utrzymanie auta w stanie salonowym. Nie ma znaczenia czy jeździsz Ferrari, zabytkowym Porsche czy Skodą Fabią lub Fiatem Punto. Detailing jest dla każdego samochodu, niezależnie od jego wartości i wieku.

Proces ten obejmuje lakier, koła, wnętrze samochodu, szyby oraz komorę silnika auta. Składa się z czterech podstawowych kroków:
1. Mycie.
2. Przegotowanie powierzchni.
3. Korekta lakieru.
4. Zabezpieczenie.

Poniżej przedstawiamy każdy z etapów:

Etap I - Mycie
Rozpoczynamy od mycia karoserii za pomocą szamponu o neutralnym Ph. Większość szamponów, które można zakupić w marketach są zbyt agresywne przez co potrafią zmyć wcześniej nałożony wosk mający zabezpieczyć lakier. Szampony o neutralnym Ph są bezpieczne dla wosków, a najlepsze szampony, takie jak Shampoo Plus lub Hyper Wash myją samochody bez konieczności użycia piany aktywnej. Jest to rozwiązanie najlepsze z punktu widzenia lakieru bezbarwnego jak i elementów metalowych na samochodzie (listwy chromowe, polerowane aluminiowe felgi itp.).
Mycie samochodu przeprowadza się za pomocą dwóch wiader i rękawicy do mycia. Najlepsze są rękawice, które podczas pracy dobrze izolują zanieczyszczenia od lakieru, a przy tym nie stają się cięższe podczas pracy z wodą. W jednym wiadrze znajduje się woda z szamponem a w drugim czysta woda do płukania rękawicy. To bardzo ważne, żeby myjąc auto płukać rękawicę w czystej wodzie, ponieważ inaczej moglibyśmy porysować lakier brudem i piachem z wiadra z szamponem. Dla zminimalizowania ryzyka porysowania lakieru, do wiadra z szamponem dorzuca się dodatkowo separator zanieczyszczeń. Zapobiega on podrywaniu piasku z dna wiadra.
Po umyciu samochodu osuszamy auto za pomocą specjalnych ręczników. Ręczniki te wykonane są z mikrofibry dzięki czemu są chłonne i miękkie, takie jak Water Magnet. Nie wolno osuszać auta za pomocą papierowych ręczników, ponieważ na tym etapie rysują one lakier.

Etap II - Przygotowanie powierzchni
Kolejnym etapem Car Detailingu jest przygotowanie powierzchnii za pomocą specjalnej masy plastycznej zwanej glinką. Oczyszczamy lakier z pozostałości po myciu. Tzw. Glinkowanie lakieru jest dość prostą czynnością. Polega na tym, że ugniatamy glinkę w dłoniach, formujemy placek i pryskając wcześniej na oczyszczony panel nadwozia specjalnym środkiem nadającym glince poślizg, przesuwamy ją po tym panelu aż wyczujemy, że na lakierze nie ma żadnych nieczystości. Na tym etapie pozbywamy zanieczyszczeń organicznych oraz – jeśli jest taka potrzeba, zanieczyszczeń drogowych ropopochodnych przy użyciu odpowiednich środków. Do takich zanieczyszczeń należy np. smoła. Produktów nadających się do użycia z glinką jest cała gama, najlepiej do tego celu nadaje się quick detailer Last Touch w odpowiednim rozcieńczeniu lub Final Inspection marki Meguiar's.

Etap III - Korekta lakieru
Przy korekcie lakieru wykonywana jest tzw. Polerka lakieru, z tym, że polerka i korekta to dwie inne rzeczy. Korekta to rozpisanie wartości grubości powłoki lakierniczej na odpowiedniej kartce. Następnie stosuje się odpowiednią kombinację pasty ściernej i pada maszyny polerskiej. Ogólnie wykonanie korekty lakieru jest działaniem dość trudnym, dlatego polecamy potrenować najpierw na rozbitym samochodzie. Osoba bez doświadczenia może zniszczyć lakier i pozostawić hologramy. Jest także rozwiązanie dla osób bez doświadczenia, które chcą zaoszczędzić energię i czas i jest to w trzech krokach.
Korektę można też wykonać ręcznie, za pomocą odpowiednich środków i gąbek np. tricolour. Jednak będzie to bardziej odświeżenie niż korekta, gdyż ręcznie nie da się uzyskać nawet w połowie tak dobrego efektu, jak z pomocą maszyny.

Etap IV - Zabezpieczenie lakieru
Ostatnim etapem jest zabezpieczenie lakieru. Przyjmuje się dwa sposoby zabezpieczenia lakieru. Pierwszy to położenie powłoki kwarcowej na lakier. Powłoka to płyn, który w kontakcie z lakierem i powietrzem krystalizuje się tworząc bardzo twardą powłokę o grubości nawet do 1 mikrometra. Kwarcowe powłoki są dość trwałe. Nie szkodzi jej chemia stosowana na myjkach samochodowych a dzięki swojej grubości zabezpiecza lakier przed niewielkimi mechanicznymi uszkodzeniami w postaci rys. Powłoka ta nadaje także szklistość i połysk, jednakże jest on techniczny – nienaturalny.

Tags: Detailing

Udostępnij wpis

Śledź nas na Facebooku