Koła i uszczelki - pielęgnacja
Dla znacznej grupy osób to właśnie koła są odpowiedzialne za właściwy wygląd samochodu. Brudne, i zniszczone opony i felgi wpływają jednak nie tylko na wygląd auta, ale także na jego bezpieczeństwo. Mówiąc w tym miejscu o kołach i oponach, jednocześnie powinniśmy powiedzieć o konserwacji wszystkich elementów gumowych takich jak np. uszczelki. Oglądając samochód używany przed zakupem przywiązujemy znaczną uwagę do kondycji jego nadwozia. W procesie tym nie tylko poszukujemy ognisk rdzy czy wgnieceń, ale tez oceniamy stan uszczelek. Twarde, wyblakłe i popękane elementy gumowe, mogą źle świadczyć o stanie samochodu i miejsc, które chroniły. Koszt wymiany kompletu uszczelek na nowe może sięgnąć nawet tysięcy złotych, natomiast spowodowane przez ich zniszczenia uszkodzenia będą znacznie droższe. Należy pamiętać, że wszelkie materiały gumowe są bardzo wrażliwe zarówno na działanie promieni słonecznych jak i naturalne zużycie. Elementy takie stosunkowo szybko tracą elastyczność i prawidłowy kształt. W efekcie nie zabezpieczają dobrze wnętrza i innych chronionych przestrzeni przed dostawaniem się do niej wody i powietrza.
Uszczelki samochodowe: konserwacja
W celu ograniczenia zużywanie się elementów gumowych w tym, uszczelek szyb auta, warto używać specjalnie do tego przygotowanych preparatów pielęgnacyjnych. Woda, formaldehyd i silikon to wrogowie uszczelek i opon. Woda pozbawia gumę jej naturalnego nawilżenia, które sprawia, że jest elastyczna. Formaldehyd rozpuszcza gumę a silikon głęboko w nią wsiąka, co osłabia jej naturalne właściwości oraz powoduje powstawanie szarych odbarwień na ich powierzchni. Dla osób, które nie dysponują w danej chwili tego typu preparatami można polecić używanie zwykłej, kosmetycznej gliceryny, jako prostego środka konserwującego elementy gumowe. Należy jednak pamiętać, że w przypadku nałożenia zbyt dużej jej ilości, będzie ona ulegać zabrudzeniu cząstkami kurzu i piachu.
Jednymi z najlepszych naszym zdaniem, preparatami konserwującym i czyszczącymi elementy gumowe na rynku są: Zymöl Seal - to preparat do konserwacji uszczelek wokół drzwi, okapów i pokryw bagażnika które są ciągle wyginane i miażdżone, oraz są narażone na działanie wrogich czynników środowiska naturalnego oraz Zymöl Tyre Preserve - to bardzo wydajny i trwały preparat do konserwacji opon, gumy i uszczelek. Podczas jednego użycia oczyszcza, odświeża i zabezpiecza przed wysuszeniem. Nadaje on gumie głęboką czerń, odświeża i jednocześnie zabezpiecza przed wysuszaniem i negatywnym wpływem warunków atmosferycznych, w tym promieniowania UV oraz zabrudzeń drogowych.
Zimowa pielęgnacja elementów gumowych
Konserwacja i zabezpieczenie uszczelek jest szczególnie istotne przed zimą, kiedy ujemna temperatura potęguje ryzyko, że zalegająca na aucie wilgoć może spowodować zamarzanie i przywieranie uszczelek, uniemożliwiając otwarcie drzwi. Dodatkowo zmrożone uszczelki staja się twarde, łamliwe i łatwo pękają. W celu ograniczenia tego ryzyka, warto usunąć wszelki zanieczyszczenia i wodę z powierzchni gumowych. Najprostszym środkiem, który możemy zastosować jest benzyna ekstrakcyjna lub denaturat. Dopiero po tym czyszczeniu możemy użyć gliceryny kosmetycznej.
Do czyszczenia warto polecić także specjalnie stworzony w tym celu preparat ADBL Tire and Rubber Cleaner, którym z powodzeniem idealnie oczyścimy opon i inne elementy gumowe. Działanie środka oparte jest o unikalną mieszankę związków czyszczących z wyważoną ilością dodatków. Zawiera składniki ułatwiające wypłukiwanie i wysychanie opon. Działa natychmiastowo penetrując i oddzielając zabrudzenia i pozostałości po dressingach od opony. Doskonale odtłuszcza pozostawiając powierzchnię czystą i gotową na aplikację nowego dressingu lub preparatu konserwującego. Używając tego typu środków czyszczących należy pamiętać, aby bezwzględnie unikać kontaktu środka z nielakierowanymi felgami.
Czyszczalnie i konserwacja kół
W pierwszym kroku należy w procesie mycia samochodu, dokładnie czyścić felgi, opony, nadkola i ich okolice. W idealnych warunkach należy każde koło traktować osobno, a nawet go zdjąć. Spryskujemy koła od frontu i od wewnątrz specjalnie do felg przygotowywanym preparatem. Środki stosowane w tym celu są dość mocne i zanim ich użyjemy trzeba sprawdzić z jakiego materiału są nasze felgi i jakie są w stosunku do nich w zakresie czyszczenia zalecenia producenta. Przykładowym, polecanym produktem tego typu jest Gtechniq W6, który zarówno znakomicie oczyszcza lakier i felgi z uporczywych zabrudzeń drogowych jak też usunie pył z klocków hamulcowych i inne zanieczyszczenia. W6 Iron and General Fallout Remover usuwa uporczywe zabrudzenia metaliczne oraz pył z klocków hamulcowych, zwalcza skutki kwaśnego deszczu i działa antykorozyjnie a na dodatek odtłuszcza, nie powodując żółknięcia felg. Jeśli konserwowałeś wcześniej felgi powłokami kwarcowymi, to ucieszy Cię także wiadomość, że środek ten jest łagodny dla powłok ochronnych.
Czyszczenie wspomagamy mechanicznie użyciem szczotki. Pamiętajmy, że chcąc doczyścić powierzchnię należy używać tylko dobrych szczotek, które są odpowiednio przystosowane do tych zadań. Do felg i nadkoli wykorzystuje się delikatne elementy, by nie doszło do porysowania powierzchni. Opony można już czyścić taką szczotką, która ma nieco twardsze włosie. Detale nawet można wyczyścić przez użycie niewielkiego pędzelka. Jeśli na felgach znajduje się dużo smoły i pozostałości po dawnym wyważaniu będzie można rozpuścić to i dokonać dokładnego czyszczenia. Przy mniejszym zarudzeniu może się także sprawdzić lekka glinka. Przygotowywane są także kosmetyki typu APC, które w mocnym stężeniu z takim brudem sobie radzą.
Konserwacje opon przeprowadzamy np. wspomnianym już znakomitym środkiem premium - Zymöl Tyre Preserve, lub innym dostępnym na rynku. Naszym zdaniem wartym polecenia jest także środek firmy Meguiar's Endurance tire gel, którego formuła zapobiega brązowieniu opon i utrzymuje ich czarny kolor przez tygodnie niezależnie od śniegu, deszczu czy słońca (nadając jednocześnie wysoki połysk.
Kontrola felg i nadkoli
Po oczyszczenia kół powinniśmy sprawdzić stan krawędzi i frontów felg. W skrajnych przypadkach porysowania można w celu zniwelowania problemu stosować pasty polerskie. Producenci mają w tym względzie wiele ciekawych propozycji i na pewno warto się nimi zapoznać. Umyte nadkola warto zakonserwować przed wpływem wilgoci i matowieniem na skutek utleniania poprzez specjalne środki do plastików zewnętrznych. Przykładowym środkiem, który można zastosować w tym celu jest stosunkowo uniwersalny - Poorboy’s World Trim Restorer.
NASZE TOP REKOMENDACJE
- Zymöl Tyre Preserve Dressing do opon – premium oczyszcza i konserwuje uszczelki i opony, bez silikonów i formaldehydów
- Zymöl Wheel Wax Coat - wosk w sprayu do felg, to świetny preparat zabezpieczający felgi przed osadzającym się brudem, który możesz używać po każdym myciu
- Zymöl Seal - to preparat do konserwacji uszczelek wokół drzwi, okapów i pokryw bagażnika które są ciągle wyginane i miażdżone, oraz są narażone na działanie wrogich czynników środowiska naturalnego. W swoim składzie Zymöl Seal zawiera między innymi glicerynę, naturalny środek przeciwutleniający pochodzenia roślinnego, który przedłuża żywotność gumowych uszczelek poprzez uwalnianie uwięzionych rozpuszczalników i przywracanie pierwotnej elastyczności i odporności.
- Poorboy’s World Trim Restorer – preparat do konserwacji plastików zewnętrznych
- Meguiar's Ultimate all whell cleaner – zaawansowany żel do mycia felg
- C5 Wheel Armour – środek do zabezpieczania felg; działa na tej samej zasadzie, co pozostałe powłoki Gtechniq z rodziny „C”. Trwale łączy się z powierzchnią, którą ochrania (wiążąc się na poziomie molekularnym z jej cząsteczkami), dzięki czemu staje się jej właściwą, funkcyjną, zewnętrzną warstwą
- ADBL Vampire to środek o neutralnym pH do usuwania głęboko osadzonych zanieczyszczeń metalicznych z powierzchni felg i lakieru. Idealnie sprawdza się w usuwaniu pyłu z klocków hamulcowych i rdzy lotnej z felg i lakieru. Bezpieczny dla felg lakierowanych jak i z polerowanego aluminium.
- Gtechniq W6 – oczyszcza oczyścić lakier i felgi z uporczywych zabrudzeń drogowych, usuwa pył z klocków hamulcowych i inne zanieczyszczenia, zwalcza skutki kwaśnego deszczu i działa antykorozyjnie, nie powoduje żółknięcia felg.